În data de 17 aprilie a.c. o tânără de 22 de ani din Ucraina a depus o plângere la Poliția din Sighetu Marmației potrivit căreia în perioada 13-15 aprilie a.c. în timp ce se afla cazată la Mănăstirea Izvorul tămăduirii din Petrova, județul Maramureș, a fost agresată sexual de către starețul mănăstirii, preotul Oprișan Agaton. Cazul este anchetat de poliție dar și de Episcopia Ortodoxă a Maramureşului şi Sătmarului.
Tânăra din Ucraina a intrat în ţară prin Vama Sighet şi voluntarii au înscris-o pe lista pentru Biletul de călătorie gratuită cu trenul „HELP UKRAINE” spre Bucureşti, însă ea nu avea niciun plan concret unde să meargă. Ulterior fata a fost acostată de preotul Agaton Oprișan, care primea la rândul său refugiate la mănăstire. Ea era însoțită de copilul său și de o altă refugiată.
La câteva zile distanță, voluntarii care aveau datele de contact ale prietenei fetei au decis să o caute să vadă dacă este bine, iar aceasta s-ar fi plâns că nu este bine și le-a mărturisit prin ce a trecut. Au căutat un translator şi în scurt timp povestea avea să iasă la iveală. Voluntarii au plecat după ea la mănăstire, au cazat-o la un motel din Sighet şi au convins-o să depună plângere.
Pe fondul unor probleme de sănătate, tânăra se află în prezent la Spitalul din Sighetu Marmației. Potrivit dr. Cristian Brad, director medical la Spitalul Municipal Sighetu Marmației, ”în cursul serii de duminică, 17 aprilie 2022, a venit cu o Ambulanță în special cu manifestări în sfera gastro-intestinală, cu diaree și vărsături, dar problema mai deosebită a prezentat-o copilul doamnei. Acesta a fost reținut pentru internare. Doamna a fost investigată în serviciul nostru UPU, a primit tratament de specialitate și nu a necesitat internare. Momentan este cu copilul în secția de pediatrie, ca și însoțitor”. Întrebat dacă ar fi ajuns cu agresiuni sexuale, medicul a continuat: ”Nu, nu. Nu a ajuns cu alte afecțiuni. În cursul serii a fost și poliția care a interogat-o timp de vreo 4 ore. Este greu de pronunțat, din discuțiile pe care le-au avut cu doamna, medicii care au investigat-o nu a ridicat suspiciunile unei afecțiuni psihiatrice”.
Din relatările presei legate de eveniment s-a pus accentul pe starea psihică a femeii din Ucraina și pe activitatea neostenită a preotului pentru sprijinirea refugiaților din Ucraina. Realitatea este că preotul Agaton Oprișan este nelipsit din vama Sighetu Marmației și l-am întâlnit și eu cu ocazia unui transport de donații. Nici acum preotul nu s-a retras din vamă deși asupra lui planează suspiciuni grave. Faptul că presa încearcă să acrediteze ideea că femeia din Ucraina suferă de o labilitate psihică, pune practic sub semnul întrebării tocmai acuzațiile ce i-se aduc preotului. Inclusiv PROTV a prezentat știrea în tandem cu o intervenție a unui psiholog care explică faptul că traumele războiului pot genera astfel de reacții.
Ce nu este în regulă aici? Nu este normal să punem sub semnul întrebării acuzațiile de hărțuire sexuală. Oriunde în lumea civilizată astfel de acuze sunt luate ca atare și nu se discută natura lor, fiind acordat credit în primul rând victimei, tocmai pentru a nu genera temeri în rândul femeilor care ar putea trece prin situații similare. Este ultra-cunoscută campania ME TOO prin care o serie întreagă de celebrități au recunoscut că au fost subiectul unor astfel de avansuri sexuale de-a lungul carierei.
În urma unei investigații în mediul refugiaților am aflat că acum câteva zile a mai fost o situație în care preotul Oprișan era acuzat de acțiuni similare, doar că nu s-a depus o plângere, ceea ce relevă că nu este un caz singular și că ar trebui să le dea de gândit anchetatorilor dar și jurnaliștilor. Informația privind o altă plângere nu a fost confirmată oficial de IPJ Maramureș și nici de Episcopie. Cu toate acestea, nu iese fum fără foc, iar acuzațiile de acest gen sunt foarte greu de dovedit în principal pentru că faptele se întâmplă într-un spațiu intim și acțiunea are loc între două persoane, fără martori. Au mai fost în timp afirmații ale unor femei că au fost pipăite în zonele intime de către preotul în cauză, însă acestea nu au depus plângere nicăieri. Preotul susține că le îmbrățișează „părintește” și nu se consideră vinovat de nimic.
Din păcate atât anchetatorii cât și jurnaliștii au căutat doar informații care să dezmintă acuzațiile pornind implicit de la prezumția de nevinovăție a preotului. În cazurile de hărțuire sexuală, însă, se dă credit celui care face plângerea și dacă se confirmă inclusiv prin alte situații similare atunci comportamentul agresorului sexual devine unul evident. Specific acestor agresori este că ei încearcă de mai multe ori astfel de abordări iar cu unele persoane ține figura iar cu altele nu, victimele sunt adesea catalogate ca labile psihic și atenția publică este orientată spre imaginea lor de binefăcători, oameni de societate, implicați în activități civice.
Am trecut în revistă cam tot ce s-a scris despre subiect și din păcate constat că marea majoritate a relatărilor de presă pun sub semnul îndoielii acuzațiile fetei din Ucraina și în același timp îl prezintă pe preot ca pe un bun samaritean. Oare așa este?
O altă chestiune ce ține de modul de organizare și de gestionare a refugiatelor la mănăstire este că Episcopia Ortodoxă a Maramureşului şi Sătmarului nu a luat decizia de a transfera femeile cazate acolo până când se stabilește concret ce s-a întâmplat. Practic, în prezent, toate femeile cazate acolo se află în pericol dacă acuzațiile la adresa starețului se confirmă.
La solicitarea noastră, pr. Pop Andrei Emil, purtătorul de cuvânt al Episcopiei, a afirmat că s-a deplasat la mănăstire și a stat de vorbă cu clericii și cu refugiatele, respectiv că nu există niciun fel de probleme. Din constatările sale rezultă că acuzațiile aduse preotului stareț Agaton Oprișan sunt nefondate, ba mai mult persoana care a depus plângerea prezenta o stare de labilitate psihică, fapt confirmat de o femeie psiholog cazată acolo la mănăstire.
Conform pr. Pop Andrei Emil la mănăstire se află cazate 30 de femei din Ucraina și niciuna din ele nu dorește să plece de acolo, considerând că se află în siguranță la mănăstire.
Ca o explicație la acest scandal Episcopia vine cu clarificări în care susține că toată operațiunea este de fapt o încercare de discreditare a mănăstirii Petrova și a starețului Oprișan Agaton pe motiv că asociațiile de voluntari sunt direct interesate să elimine concurența. Pe fond, se face referire la faptul că asociațiile de voluntari încasează bani pentru cazarea refugiaților din Ucraina iar mănăstirea oferă gratuit cazare și masă. Acest lucru nu este adevărat, întrucât și mănăstirea primește 70 de lei/zi pentru cazare și masă din partea ISU pentru fiecare refugiat găzduit de ei.
Reține atenția însă un aspect neelucidat, dacă la începutul scandalului preotul Agaton Oprișan a afirmat că el nu se afla la mănăstire ci era în Ucraina la Tyachiv, ulterior în comunicatul Episcopiei se afirmă că starețul se afla cu treburi la Arad. În sprijinul afirmațiilor inițiale, preotul a pus la dispoziția presei înregistrări în care el apare în mai multe zile la Tyachiv. Oare cum putea preotul să fie în același timp în două locuri diferite, atât la Arad cât și la Tyachiv.
Cineva minte în această chestiune privind deplasările starețului și nu se poate spune că a uitat pe unde a umblat cu doar câteva zile în urmă. Pare cumva că se încearcă din răsputeri eliminarea oricărei suspiciuni deși nu este clar deloc unde se afla preotul și ce a făcut efectiv în zilele când este acuzat că a agresat-o pe tânără. Este posibil ca varianta Tyachiv, acreditată inițial să fi fost abandonată pentru că orice trecere a frontierei de stat este înregistrată și poate fi verificată cu dată și oră. Așa a apărut în schemă varianta unei deplasări la Arad, care poate fi confirmată doar de cei cu care s-ar fi întâlnit preotul. Oricum, simpla schimbare a declarațiilor de la o zi la alta este suspectă.
Mai mult, purtătorul de cuvânt al Episcopiei pr. Pop Andrei Emil, are informații din interiorul anchetei și în convorbirea telefonică mi-a relatat că și organele de anchetă merg pe aceeași variantă, de a-l scoate basma curată pe stareț.
Redăm integral Comunicatul oficial de presă
„Referitor la plângerea făcută de o femeie de naționalitate ucraineană, la adresa pr. Agaton Oprișan starețul Mănăstirii Petrova prin care aceasta ar fi fost agresată sexual, caz dezbătut în presă venim cu câteva precizări:
– Imediat după apariția în media a acestei sesizări Episcopia Maramureșului și Sătmarului a demarat o anchetă internă, iar corpul de inspecție și control al Episcopiei s-a deplasat la Mănăstirea Petrova pentru a face cercetările necesare.
– De la începutul conflictului armat din Ucraina și sosirea primilor refugiați în țara noastră, bisericile și mănăstirile s-au solidarizat pentru a oferi, alimente, medicamente, haine și cazare refugiaților veniți din zona de conflict.
– La mănăstirea Petrova până la această dată au primit cazare, haine, mâncare și asistență religioasă în mod gratuit aproximativ 1000 de persoane venite din Ucraina. Unele au fost cazate o noapte sau pentru o perioadă mai îndelungata. Mănăstirea oferă permanent cazare și masă pentru 40 de persoane.
– O femeie în vârstă de 22 de ani însoțită de un copil minor a sosit în cursul zilei de miercuri 13 aprilie a.c. în vama Sighet, a fost preluată împreună cu alte persoane și dusă la Mănăstirea Petrova pentru a primi cazare și îngrijiri. Persoana era foarte dezorientată și instabilă emoțional datorită unor probleme de familie și situației războiului, lucru sesizat și de un psiholog de naționalitate ucraineană refugiată la Mănăstirea Petrova de la începutul conflictului. Persoana reclamantă a părăsit Mănăstirea fără explicație în cursul zilei de vineri 15.04. ac, iar sâmbătă 16.04. a.c. a formulat o plângere la Poliția Municipiului Sighet în care a menționat că a fost agresată sexual de către un bărbat în vârstă de 55 de ani. IPJMM a demarat o anchetă în acest caz, al cărei concluzii urmează să le primim.
– Din cele cercetate la Mănăstirea Petrova si audierea de către corpul de inspecție și control al Episcopiei s-a constat că în momentul de față sunt cazate la mănăstire aproximativ 30 de persoane refugiate care primesc cazare, masă, îmbrăcăminte și consiliere religioasă gratuit. Acestea sunt mulțumite de condițiile oferite și de comportamentul personalului mănăstirii și nu doresc să plece de acolo până la încetarea conflictului din țara lor. Personalul mănăstirii anchetat a rămas surprins de reclamația făcută, neexistând nici o suspiciune privind un comportament neadecvat al Pr. Stareț Agaton Oprișan, care conduce Mănăstirea de peste 20 de ani.
– Reclamația venită din partea unei persoane instabil emotional, care a stat doar două zile la Mănăstire, din care într-una pr. Agaton Oprișan a lipsit, fiind plecat în zona Aradului pentru a oferi consiliere duhovnicească refugiaților de acolo, credem că este o intenție de discreditare a Mănăstirii care s-a implicat activ în problema refugiaților, încurcând interesele materiale ale celor care încearcă să profite financiar de pe urma conflictului din Ucraina.
– Regretam profund acest episod prin care facerea de bine și implicarea permanenta a mănăstirii Petrova , în loc sa primească recunoștința persoanei ajutate , asa precum se întâmplă din partea celor care sunt găzduiți și ajutați de la începutul conflictului , are parte de acest eveniment nedorit și atât de jenant și nepotrivit chiar în perioada Postului cel Mare .
Speram că organele de cercetare ale Inspectoratului de Poliție al Județului Maramureș vor reuși să aducă mai multă lumină în acest caz, iar mănăstirea și viețuitorii ei se vor bucura de aceeași recunoștință pe care au primit-o până acum, prețuire și apreciere din partea tuturor celor ce beneficiază de ajutor creștin și fratern !
Baia Mare
18 Aprilie, 2022
Biroul de presa al Episcopiei Maramureșului și Satmarului”
În materie de agresori sexuali din rândul preoților din România este foarte cunoscut cazul lui Pomohaci celebru în zona Bistrița-Năsăud și Mureș, dar și la nivel național prin prisma faptului că este interpret de muzică folclorică. Deși au fost mai multe acuzații la adresa acestuia, comportamentul imoral și ilegal al preotului Pomohaci a putut fi dovedit numai în urma unor înregistrări audio în care acesta îi făcea propuneri indecente unui minor. Cazul este relevant din perspectiva opoziției bisericii în recunoașterea unor astfel de probleme (Pomohaci a fost menținut preot deși avea multe reclamații) dar și din cea a dificultății probării unor astfel de fapte.