Acesta este cel mai faimos început de roman românesc de după 1989. Se numește Băgău, este cartea de debut a Ioanei Bradea și a apărut în 2004 la Editura EST, fiind premiat de Uniunea Scriitorilor din România.
Ioana a studiat vioara la Liceul de Muzică „Tudor Jarda“, limbi străine la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu” şi la Universitatea din Bucureşti (Secţia portugheză–franceză). A fost membru al Asociației Group Seven, a publicat romanele Băgău (2004), Scotch (2010) şi Înalt este numele tău ( 2017), este reporter/redactor la Bistrițeanul.ro din 2012.
Doamnele și domnișoarele din presa locală sunt invitate astăzi la conferințe de presă speciale la Primărie și Prefectură, dedicate zilei de 8 martie. Mai trebuie să fie chemate la Consiliul Județean BN și le-au stricat toată ziua cu conferințe de presă speciale din care să iasă tot ei bine, cu poze și mesaje din care să rezulte cât de mult apreciază decidenții presa locală și pe doamnele și domnișoarele care activează în domeniu.
Primăria Bistrița anunț: Cu ocazia zilei de 8 martie domnul primar invită doamnele și domnișoarele din presa locală la o conferință de presă specială. Vă așteptăm mâine, 8 martie, la ora 12 la sediul primăriei din Piața Centrală, nr. 6. Instituția Prefectului BN anunț: Cu ocazia Zilei Internaționale a Femeii, Instituția Prefectului județului Bistrița-Năsăud, invită jurnalistele din județ la o întâlnire informală, care va avea loc marți, 08.03.2022, ora 13, în sala de ședințe nr. 15 a Palatului Administrativ. În vederea organizării evenimentului, vă adresăm rugămintea de a ne comunica persoanele desemnate să participe la întâlnire (mesaj in privat). |
Replica mea pentru aceste invitații ar fi : Sunt o doamnă ce pula mea ! Această propoziție este faimoasă pentru că așa începe romanul Băgău, scris de jurnalista Ioan Bradea din Bistrița, un roman foarte apreciat la vremea apariției sale care ilustrează viața unei femei care lucrează la un erotic call center. În anul 2004 Ioana Bradea a primit premiul Uniunii Scriitorilor pentru debut. Având în vedere succesul romanului, acesta a fost reeditat la Humanitas în anul 2020.
„Romanul e întins de-a lungul a șapte zile, începând de vineri seara, când protagonista Andreea intră în tură la linia de telefonie erotică unde lucrează. Este în bună măsură un roman de voce sau mai bine zis de voci, o carte fundamental auditivă. Narațiunea la persoana I care îi aparține Andreei include nenumăratele voci cu care ea interacționează: colegele de la linia erotică, colegele de la facultatea de limbi străine unde e studentă, prietenii din viața privată (în primul rând Marius, un fost iubit care îi parazitează încontinuu gândurile) și, desigur, clienții care o apelează. Toate aceste voci sunt montate într-un flux continuu, în care nu sunt marcate intrările și ieșirile. Din monologul Andreei se trece fără preaviz la vocea unui client. Acest tip de montaj comprimă și planurile temporale. Trecutul și prezentul coexistă pe aceeași bandă Möbius: despre Marius se vorbește de pildă la prezent, deși secvențele cu el țin de trecut. Tot așa, dintr-un pasaj de proză poetică se intră în dialogul cel mai colocvial și mai obscen, iar pasaje pastișate după Cântarea Cântărilor (prin care Andreea își retrăiește relația cu Marius) sunt lipite de scrisorile agramate pe care Andreea le primește de la diverși freaks. Rezultatul are un aspect de halucinație, ceea ce servește ideea romanului: nopțile nedormite ale Andreei, poluate de fantasmele sexuale ale atâtor bărbați, îi colonizează restul timpului, transformând-i zilele într-o combinație de coșmaruri diurne și de insomnii. Halucinante sunt de altfel și majoritatea convorbirilor de la linia erotică – o combinație grotescă de Kafka și Ion Băieșu, înregistrată cu o ureche satirică necruțătoare, care nu iartă nici un dezacord gramatical, nici o particularitate regională, nici o formă de machism toxic sau patetic” așa descrie Mihai Iovănel, istoric literar, romanul Băgău într-un articol pe scena9.ro.
Colcluzia lui Mihai Iovănel despre romanul Băgău este că „fără îndoială, (…) a avut și o componentă feministă importantă pentru anii 2000. El etala o galerie inepuizabile de masculi prinși în fantezii toxice și agresive. De asemenea, vorbea liber, prin vocea Andreei, despre clișeele sexiste cu care femeile din România se confruntă în viața de zi cu zi. Accentele clasiste nu anulează agenda feministă, însă combinația dintre cele două are un aer deja istoricizat.
Distanța care ne desparte de 2004 poate fi măsurată și prin pasajul în care un apelant o întreabă pe Andreea dacă „emisiunea voastră se transmite și pe ecrane (…). chestiile astea ce le faci tu aici, se transmite și pe ecrane, cumva? pe televizoare?” Răspund, în locul Andreei, din anul 2020: da, man, acuma se transmite și pe ecrane.” citiți integral cronica romanului pe scena9.ro.
Fiind o zi specială, ziua de 8 martie, chiar dacă poate să fie șocant pentru unele doamne și domnișoare, romanul Băgău poate să fie un cadou potrivit pentru această zi, sau pentru oricare altă ocazie, fiind un roman în care regăsim multe teme de actualitate în ceea ce privește percepția societății românești despre femeie. O percepție marcată de sexism, misoginism, discriminare și limitarea dacă nu încălcarea drepturilor femeilor, într-o societate care se vrea democratică, europeană și multilateral dezvoltată.
Mesajul meu pentru toate femeile este să facă un pas în față, să se facă auzite și vizibile, să intre în politică și în administrație, să nu mai accepte orice de la oricine!
La mulți ani femeilor din România!
adi deseuri alcool alegeri amenzi beclean Bistrita Bistrița concurs control Crin Triandafil Theodorescu CS GLORIA 2018 BN cuvant din dreptul inimii deseuri DIICOT droguri educatie elevi fonduri europene Gabriel Lazany GLORIA Gloria 2018 BN handbal handbal feminin ilegal jandarmi monumente istorice nasaud Parlamentul European PNL Politia politie PressHub presshub.ro Primar Primaria program proiect psd recomandate Romania saptamana.online supercom Turc Ioan; Ucraina victorie