La o cafea în atelierul lui Mirela Trăistaru, cu povești de acasă și de departe, despre pictură        

rbt

Într-o zi oarecare, săptămâna trecută, mă aflam cu treabă prin București și am profitat de un moment de răgaz să realizez un interviu cu Mirela Trăistaru, pictor, originară din Bistrița. Mirela a ținut tot timpul legătura cu cei de acasă deși este plecată de mult timp din Bistrița, a făcut liceul la Cluj-Napoca, apoi facultatea tot acolo în cadrul Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția Design Vestimentar și Pictură, a urmat un Master la U.N.A. București și un doctorat cu tema ”Body painting, de la ritualul arhaic la arta contemporană“ – Summa cum laude la Universitatea de Vest din Timișoara.

Mirela Trăistaru s-a așezat artistic la București încă de la începutul carierei sale  și a cucerit inima pasionaților de pictură și artă vestimentară din Capitală într-un timp relativ scurt. Tot parcursul său profesional este pigmentat cu elemente tradiționale din zona Năsăudului (Nepos mai ales) și a Văii Someșului, fiind realmente un ambasador cultural al județului nostru. Mirela Trăistaru a expus de nenumărate ori în străinătate și a dus arta sa, încondeiată cu tradiționalul someșan, pe simezele din străinătate unde a fost prezentată peste tot ca artist din Bistrița-Năsăud.

Mai puțin cunoscută publicului bistrițean, Mirela a fost contactată de autoritățile județene și pe 25 mai 2022 va susține o expoziție personală la Complexul Muzeal Județean Bistrița-Năsăud în care va prezenta o parte din lucrările sale.

Am discutat cu Mirela Trăistaru despre expoziția de la Bistrița și este foarte încântată de faptul că reușește să fie prezentă pentru publicul bistrițean cu o expoziție personală. Deși Mirela are la activ foarte multe expoziții naționale și internaționale, dilema artistei a fost cu ce să vină în fața unui public care în mod normal ar fi trebuit să o cunoască deja. Nu putem încă divulga surpriza acestui eveniment dar cu siguranță Mirela va avea ce arăta Bistriței și va avea cu ce să ne impresioneze.

După cum probabil știți numele Mirela are la rădăcină un cuvânt de origine latină, mai exact verbul „mirari”, care în limba română vine tradus cu „a se minuna” sau „a uimi”. Pornind de la această explicație putem afirma faptul că Mirela Trăistaru are un nume predestinat pentru vocația de artistă, pictoriță care ne uimește mai ales prin modul în care preia motivele tradiționale românești în lucrările sale, prin dimensiunile ample ale unor lucrări dar și prin autenticitatea abordărilor.

Discuția despre expoziție o puteți urmări mai jos, vedeți și ce surprize pregătește Mirela Trăistaru tot pentru luna mai 2022, dar și ce a realizat în prima parte a anului curent.

Profit de acest moment să îi urez cu anticipație La mulți ani! pentru că pe data de 3 mai împlinește o frumoasă vârstă pe care cum altfel o putea sărbătorii decât cu o expoziție aniversară. Felicitări Mirela și succes în toate! 

Pe data de 3 mai 2022 Mirela Trăistaru vă așteaptă la București

“Just Mirela” reprezintă declarația de independență a artistei Mirela Trăistaru față de tabuurile și prejudecățile societății culturale autohtone. Evenimentul “Just Mirela” pornește de la ideea unei cărți de vizită, CV, în acel moment în care artistul știe foarte clar cine este, ce a “digerat” estetic și informațional și modul în care își construiește matricea viitoarelor sale creșteri și evoluții.

Expoziție eveniment, ce marchează 50 ani de existență, se desfășoară în perioada 1-28 mai 2022, la Muzeul Țăranului Român, Galeria Irina Nicolau, iar vernisajul va avea loc pe 3 mai, la orele 18.30.

Câteva referințe ale criticilor de artă

Mariela Vanu despre Mirela Trăistaru

Gurmandă pentru culoare, materiale și materie, dar și față de domenii de manifestare artistică, Mirela trece, cu ușurința și lejeritatea specifică celor care au cu adevărat ceva de spus de la pictură la design de obiect, decor și scenografie la body painting. „Arta nu este o întâmplare” spunea Constantin Brâncuși și nu se face la întâmplare completează Mirela Trăistaru.

De ce Mirela Trăistaru? Pentru că premiile și recunoașterea internațională nu au materializat orgoliu, ci pasiune și efervescența cu care și-a rostit crezul artistic. Este o prezență constantă la Bienale, a făcut ocolul pământului cu peste 70 de expoziții personale și 150 colective, dar și peste 30 de perfomance-uri de body painting.

„Glass fish, Glass World”, „Obsesii”, „Paradise”, „O poveste din Nepos”, „Prietenii fetiței mele” sunt doar câteva din expozițiile care i-au consolidat notorietatea și succesul.

Muzicalitatea formelor, a culorilor ce trăiesc și respiră lumină definesc un limbaj comun artiștilor, tocmai de aceea proiectul ei „Add to Address Book” a conectat nume de referință din artele vizuale din toate colțurile lumii. Este vorba despre lucrări de 100×100 cm, semnate de 140 de artiști, reunite într-un puzzle fără frontiere, peste care Mirela a intervenit cu noțiuni și cugetări precum prietenie, iubire, toleranță, rezultând un veritabil jurnal cromatic atemporal.

În lumea spectaculoasă a decorului și costumelor de teatru a lucrat alături de oameni și talente de excepție: Al.Tocilescu, Lucian Giurchescu, Gelu Colceag, Sanda Manu, Cris Simion, Ion Lucian, Anca Colțeanu, Ion Mirceoaga și lista poate continua.

Onestă prin felul în care surprinde fiecare emoție, extrem de serioasă atunci când vine vorba de valoarea autentică, Mirela Trăistaru nu uită să descindă în autoironie și umor, pentru a salva privitorul de la teama de a nu-i surprinde întreaga profunzime a creației. Arta sa nu începe și nu se termină, ci mai degrabă se regăsește în toate trăirile profund umane, dincolo de granițe, „rețete”, convingeri sau evaluări.

Pavel Șușară despre Mirela Trăistaru

Pictura Mirelei Trăistaru trebuie privită cu multă atenție și cu tot atâtea precauții, pentru că aparența unei imagini confortabile și ușor de identificat camuflează, paradoxal, una dintre cele mai riscante capcane. Faptul că artista nu mizează pe imaginație, că nu exploatează imprevizibile jocuri de limbaj și că nu recurge la combinații derutante și provocatoare nu înseamnă nici pe departe că ea oferă imagini de-a gata sau că se rezumă la starea de confort a privitorului, căruia-i flatează memoria și îi excită, cu generozitate, retina.

Oricât ar părea de ciudat, viziunea artistică a pictoriței este mult mai apropiată de lumea profundă și epopeică a lui Liviu Rebreanu și la o distanță astronomică de experiențele contemporaneității noastre artistice, indecise între locvacitatea propagandistică și fraudarea expresiei.

Dar în pofida acestei realități de fond, Mirela Trăistaru este în mod indiscutabil un artist contemporan, adică unul care problematizează mesajul, care propune atitudini și care sondează și reciclează atât memoria individuală cât și pe aceea a speciei, în general. Repertoriul ei de forme, de la peisagistica paradiziacă, luxuriantă și senzuală, la morfologia și ornamentica de substrat, care nu pune nicio problemă de lectură și de identificare, este dublat de o atitudine integratoare, de o înțelegere organică a existenței noastre simbolice, fără nicio fisură la nivelul spațiului și al timpului.

Contemporaneitatea ei constă, pe de o parte, în continuitatea conștiinței și în reactivarea memoriei, iar, pe de alta parte, în meditația asupra condiției umane ca experiență colectivă și unificatoare. Ceea ce, la prima vedere, pare familiar și ușor de recunoscut, se transformă, prin amplitudinea privirii și prin intensitatea trăirii, într-o experiență majoră de cunoaștere și de recunoaștere a înseși naturii noastre unice și irepetabile.

1 thought on “ La o cafea în atelierul lui Mirela Trăistaru, cu povești de acasă și de departe, despre pictură        

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%%footer%%