Pe data de 8 februarie a.c., joi, la Bistrița are loc Vernisajul a două expoziții sinteză din cadrul RETROSPECTIVEI VASILE TOLAN: ora 17,00 la Galeria Arcade 24, Expoziția URMĂ, iar imediat după, la ora 19,00, la Galeria Palatului Culturii, Expoziția CALIGRAFIA LUMINII.
Uniunea Artiștilor Plastici din România/Asociația Bistrița în parteneriat cu Primăria Municipiului Bistrița, Consiliul Local Bistrița, Centrul Cultural Municipal ”George Coșbuc”, Complexul Muzeul Bistrița-Năsăud și Centrul Județean pentru Cultură Bistrța-Năsăud organizează în perioada februarie-aprilie 2024 o serie de manifestări expoziționale prilejuite de Retrospectiva Vasile Tolan, se precizează în comunicatul Palatului Culturii.
Seria de expoziții Vasile Tolan va debuta joi, 8 februarie 2024 cu expoziția ”Urma”- anii din urmă, anii pandemiei la Galeria Arcade 24 a Uniunii Artiștilor Plastici/Bistrița, ora 17 și va continua, în aceeași zi, la ora 19, în Galeria Palatului Culturii cu expoziția ”Caligrafia luminii”. Curatorul celor două expoziții este criticul de artă Oliv Mircea. Ambele expoziții vor fi prezentate de profesorul universitar doctor Ion Bogdan Lefter și de istoricul de artă Vasile Duda.
”Expozițiile sunt sinteza celei mai recente perioade de creație a lui Vasile Tolan, între 2016 și 2024 și descriu, subtil, impactul pandemiei în creația sa”, consideră criticul Oliv Mircea. Tablourile în relief expuse la Galeria Arcade 24 sunt expresia unui exercițiu artistic care reevaluează imaginea în dinamica unei zile în care luminile și umbrele interacționează cu spațiul lucrării, a observat de asemenea criticul de artă.
”Seria de tablouri de la Galeria Arcade 24 arată preocupările lui Vasile Tolan legate de pictorelief cu ajutorul cărora gândește vizual mari compoziții și forme asupra cărora are o suverană stăpânire. Pentru pictorul Vasile Tolan importanța gestului este imensă. El face o inedită și personală sinteză a gestului simbolic și a gestului convențional reușind să compună spectaculoase iconografii în care primează gestul indicativ în detrimentul gestului imitativ. Pentru întreaga concepție vizuală a lui Vasile Tolan poetica gestului are o importanță imensă. Exercițiul spiritual și limbajul merg mână în mână în dorința autorului de a compune ”un text” cu ajutorul căruia el spune povestea acestei lumi pline de taine și de miracole. Nimic nu îi lipsește limbajului său să fie un instrument de precizie și de previziune, dar în același timp vezi cum dialectica și geometria obligatorie a cadrelor și-l apropie pentru a putea să se folosească de el pentru domolirea violențelor și provocărilor lumii în care trăim”, a adăugat criticul de artă Oliv Mircea.
Vasile Tolan are un tușeu sigur, versatil și spectaculos, legat vizual de expresionismul abstract însă, este un artist intens preocupat de experiența pe care o crează pentru un privitor, a cărui contemplare poate inspira legături între artele vizuale și ritmul muzicii, în interiorul unui spațiu dominat de o poetică a tactilității. Criticul Oliv Mircea a remarcat: ”Urmele și Caligrafia luminii scriu o partitură a cărei muzică are o poezie cu ajutorul căreia se exprimă o gândire în care pictorul crede și cu ajutorul căreia el înșiruie semnificații și semne. El instituie corespondențe între artele perceptibile și evenimentele productibile care își răspund reciproc. Poetica produsă și slujită de Vasile Tolan este postmodernă”
Un artist prezent în propriul nostru Prezent: ”Vasile Tolan este un artist însemnat al generației sale. Isprăvile sale artistice și administrative nu pot trece neobservate. Acum când, iată, pictorul a trecut pargul celor șapte decenii de viață și al celor cinci decenii de muncă și creație în atelier, merită o cuvenită reverență. Ca organizator al vieții artistice a generației ‘80 la Bistrița și, în planul mai larg al vieții artistice din România, Vasile Tolan a devenit și rămâne un nume propriu al culturii deceniilor 1970-2020 de care nu putem să nu ținem seamă. Meritul lui cel mai important este că mereu a fost prezent la propriul nostru Prezent”, consideră criticul de artă Oliv Mircea.
REPERE BIOGRAFICE
Vasile Tolan se naște în 10 martie 1953, la Buru, județul Cluj.
Între 1972-1975 studiază la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj.
1997-1999 studiază la Universitatea Națională de Artă București.
2002-2008 studii doctorale în artă la U.N.A. București cu teza ”Materia, element fundamental al limbajului plastic”.
Ca experiență profesională: mai întâi (1975-1981) este profesor de desen în județul Bistrița-Năsăud.
În 1980 devine membru al UAPR și apoi muncește în ateliere de creație în municipiul Bistrița.
”În această perioadă – anii ‘80 – leagă prietenii intelectuale trainice și se află în centrul grupului care va inspira, la Bistrița, Saloanele Liviu Rebreanu care vor deveni o instituție liberă de constrângeri ideologice și de alte servituți. În această perioadă conduce cenaclul UAPR al artiștilor profesioniști din Bistrița. Organizează viața artistică în jurul atelierului său împreună cu Grigore Bradea, Miron Duca, Anton Tănase, Octavion Stoia etc., expun cu regularitate lucrări de artă contemporană făcând în felul acesta ca grupul „colocvial și artistic” de la Bistrița să devină un reper pe harta artistică a României”, a mai amintit criticul de artă Oliv Mircea.
Începând din 1990 este președinte al Filialei Interjudetene Cluj-Bistrița-Zalău. Bistrița devine locul în care se organizează mari și semnificative expoziții ale marilor artiști ai României din a doua jumătate a secolului al XX-lea.
Din 2001 devine cadru universitar în Universitatea Națională de Artă București.
În perioada 2006-2007 este membru al conducerii operative a UAPR.
Începând din 1975 și până în prezent organizează peste 100 de expoziții personale în România și în Europa, America, Asia.
Participă la numeroase expoziții de grup în cadrul cărora expune cu predilecție pictură, desen, grafică, instalație artistică.
Este prezent, reprezentând România, la câteva Bienale internaționale de artă și la expoziții internaționale de artă alături de alți artiști.
În 2001 este laureat al Premiului Național pentru pictură al UAPR. Din 2004 se bucură să fie laureat al Meritului Cultural în grad de ofițer. De-a lungul prodigioasei lui cariere primește premii și medalii ale unor instituții și concursuri artistice din străinătate.
Întreține bune relații cu galerii din Europa și din SUA care îl expun și îl reprezintă permanent în expoziții și concursuri internaționale de artă. Este prezent în colecții oficiale și particulare din întreaga lume. În ultima perioadă a deschis expoziții personale în spații inedite, la reședința ambasadorului Statelor Unite ale Americii la București, Adrian Zuckerman sau în biroul președintelui Senatului României. În noiembrie 2023 a avut o expoziție personală la Muzeul Național de Artă din Chișinău, intens apreciată de publicul moldovean.
Trăiește și muncește în atelierul lui din București.